Direktlänk till inlägg 9 juli 2009

Rea och regnväder

Av miljobloggen - 9 juli 2009 11:06

Det fullkomligt öser ner ute. Jag läste i tidningen att regnväder ökar försäljningen i många affärer och en tjej som var intervjuad sa att hon självklart handlar mer kläder när det är dåligt väder "Det finns liksom inget annat att göra".


Jag kan räkna upp många saker, som dessutom är ganska trevliga:


  • Läs en bok
  • Laga en kanna varmt te och njut
  • Titta på film
  • Var konstnärlig och måla, sy, spela musik eller något annat
  • ...och gör allt sånt som du inte tar dig tid till att göra annars

Det är inga revolutionerande förslag men de tycks ha fallit i glömska. Nu när sommarrean är här verkar ännu fler ha svårt att komma ihåg andra sätt att ha roligt på än att shoppa. Själv är jag fortfarande lika äcklad av människors ha-begär och är övertygad om att masskonsumtionen är ett av de största hoten mot vår planet och mot alla varelser som bor på den inklusive oss själva! Vi utarmar jordens resurser och vi utarmar mängder av människor i fattiga länder som producerar våra billiga rea-varor under katastrofala arbetsförhållanden.


Att minska konsumtionen är det absolut enklaste och billigaste sättet att värna om vår miljö och att  konsumera "rätt" (eller rättvist) är det bästa sättet att värna om våra medmänniskor.

 
 
Miljömuppen

Miljömuppen

23 juli 2009 19:20

Tack för inlägget!
Det gjorde mig gott att läsa att det är någon mer än jag som blir illamående av all konsumtion.
Jag är på semester på Öland och köplador och outlet-butiker spyr ut "billiga" kläder och plast.
Det finns inga billiga kläder. Någonstans måste någon betala ett väldigt högt pris.

http://green-stuff.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av miljobloggen - 14 mars 2010 11:05

NY ADRESS: EKOREKOBLOGG.WORDPRESS.COM    

Av miljobloggen - 19 februari 2010 22:43

Hej!   Jag får ingen inspiration till min nya blogg och faktum är att jag saknar att miljöblogga! Men jag vill ändå byta bloggsajt och passar samtidigt på att byta namn på bloggen till Ekorekoblogg eftersom det är mer catchy och säger samtidigt m...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 22:44

Vill bara ta tillbaka min pretentiösa inställning till min nya blogg. Har nu bestämt mig för att inte sträva efter att göra den så himla djup som jag hade tänkt. Tar bara lusten ifrån en att skriva. Däremot hoppas jag göra den välskriven, stundtals t...

Av miljobloggen - 27 januari 2010 17:01

Från och med idag kommer ni kunna hitta mig på en ny adress.   Jag har funderat på att byta adress ända sedan de började med reklam här på bloggplatsen. Jag har också känt att namnet på bloggen, miljöbloggen, har varit lite för begränsande ämnesm...

Av miljobloggen - 24 november 2009 20:24


  Var på myrorna idag och letade adventsgrejer till nya lägenheten och gladdes åt mina fynd! En fönsterstjärna i trä (15kr), en elljusstake (25kr), en adventsljusstake (5kr!) och fyra glögglas (5kr/st). Gjorde dock en chansning med tanke på att va...

Skapa flashcards