Alla inlägg den 20 augusti 2009

Av miljobloggen - 20 augusti 2009 12:26

Mina rättvisemärkta och ekologiska kläder från People Tree har redan kommit! Bara fem dagar efter att jag la min leverans damp det ner ett stort fint paket med kläder i brevlådan! Och jag är jättenöjd! Allt såg förvisso inte riktigt ut som jag hade tänkt mig men det är ändå jättefint och det bästa är hur bra man känner sig när man har på sig något som har bidragit lite grann till en bättre värld!

 

Läser man på etiketterna som sitter på alla plagg så känns det som att företaget faktiskt har satt tillverkarna först, många gånger känns det ju som att företagen väljer att tillverka ett plagg i rättvisemärkt bomull för att det ska se bra ut, utan att egentligen bry sig om de andra lederna i tillverkningskedjan.

 

Men hela People Trees kläders tillverkningsprocess har skett med hänsyn till både människa och miljö. Ett exempel är koftan jag köpte som är tillverkad av rättvisemärkt och ekologisk bomull som sedan förvandlats till kläder i ett projekt som ger dövstumma kvinnor arbete. Delar av vinsten går dessutom till ett cancersjukhus i södra Indien. Läser man på People Trees hemsida upptäcker man massor med saker som de har tänkt på för att göra så etiska kläder som möjligt.

 Tänk att det faktiskt finns osjälviska företag!  
Skapa flashcards