Alla inlägg under oktober 2009

Av miljobloggen - 26 oktober 2009 21:49

Som jag lovade, här kommer två telefonnummer ni kan skicka sms till för att stoppa utbyggnaden av kolkraftverk i Sverige! Även exempel på texter från Greenpeaces facebookgrupp finns!


Skicka ett eller flera SMS till följande två personer:

Niclas Bengtsson
Presschef i Statsrådsberedningen
Mobiltelefon: 070-353 78 22

Roberta Alenius
Pressekreterare hos Fredrik Reinfeldt
Mobiltelefon: 070-270 72 17


Textförslag:

  • Fredrik Reinfeldt, anta utmaningen - stoppa Vattenfalls kolkraftssatsning!
  • Kolkraftverk och klimatledarskap är en omöjlig kombination.
  • Kolkraft och klimat går inte i hop. Stoppa Sveriges kolkraftverk.
  • Fredrik Reinfeldt – rädda klimatet, bli klimathjälte! Första steget: stoppa Sveriges kolkraftverk!
  • Klimatledarskap går inte ihop med kolkraft. Värna Sveriges klimatrykte!
  • Säg till Reinfeldt att stoppa Sveriges kolkraftverk!

Jag har redan skickat mitt sms! Skicka ni också! Varje sms signalerar vad folk verkligen tycker. Politikerna måste få veta - de lever ju på oss väljare!

Av miljobloggen - 22 oktober 2009 15:21

Detta meddelande fick jag idag från greenpeaces facebookgrupp!


Nu ökar vi pressen i kampanjen mot de svenska kolkraftverken och du kan hjälpa till!

Måndag den 26e oktober vill vi att så många som möjligt skickar ett SMS till Reinfeldts medarbetare. På måndag morgon, tre dagar innan Reinfeldt åker ner till Bryssel för att diskutera klimatfrågan, kommer vi att skicka ut ett antal telefonnummer tillhörande personer som jobbar i statsministerns närhet. Vi kommer att ge dig förslag på text du kan använda i dina SMS, men självklart går det lika bra att skicka ett eget budskap. Sedan är det dags att låta Reinfeldts stab märka att vi är många som inte stöder Vattenfalls investeringar i kolkraft. Med andra ord: skicka så många SMS du orkar!

Telefonnumren får du som sagt den 26e oktober, men redan nu kan du stötta eventet genom att bjuda in dina vänner till det.


Det framgår inte var telefonnumren kommer att publiceras men jag lovar att leta upp dem och publicera dem här!

Av miljobloggen - 21 oktober 2009 21:55

Idag var jag, som jag berättade igår, på Miljögruppsmöte. Vi gjorde inte så mycket den här gången eftersom så många, liksom jag själv, var helt nya och det mest var information. En viktig punkt var också att hitta på ett nytt namn på gruppen eftersom det nuvarande namnet, Uppsala studentkårs miljögrupp, är svårt att hitta på nätet för framförallt utländska studenter som inte har svenska tangentbord med å, ä och ö (vi har dock inte bestämt något nytt namn än).


Men trots att det inte var så mycket verkstad idag var det väldigt roligt för mig som aldrig varit delaktig i någon förening över huvud taget, att träffa människor som verkligen engagerar sig för miljön och för ett hållbart universitet! Särskilt en tjej var väldigt inspirerande eftersom hon var så initiativrik och beredd att lägga ner mycket tid på det här! Själv känner jag att mitt schema är så späckat redan men jag ska göra vad jag kan för att hjälpa till i gruppens projekt. Återkommer mer om våra projekt sen!


Angående mitt mejl till träningsklädestillverkaren Rumpf igår har de inte hört av sig :( Skriver dock om de gör det!


Ha det bra så länge!

Av miljobloggen - 20 oktober 2009 21:23

Gick emot mina principer idag och köpte ett par nya, icke-rättvisemärkte och ej ekologiska träningsskor. Men jag har haft samma träningsskor i flera år och jag har försökt laga dem nu när de börjat falla sönder men det håller inte särskillt bra och de fyller inte heller sin funktion längre. Jag gick in på www.renaklader.se för att söka råd om vad jag borde göra och det som de rekommenderade var att inte bojkotta företagen men att sätta press på dem på olika sätt. Arbetarna vill ju behålla sina jobb hur dåliga villkoren än är eftersom de är de enda möjligheterna för människorna att överleva överhuvudtaget.


Så jag köpte skorna och skrev sedan nedanstående mejl till tillverkaren Rumpf:


Dear contact persons of Rumpf,

 

I love to dance and of course I wish to wear comfortable and functional shoes as I do so. I know your shoes are good in that way but what concerns me is that I find no code of conduct on your page that states your social responsibility towards the people who make your products and in turn the people who supply these manufacturers with material. For instance, are they protected against working with harmful chemicals? And can they join unions to protect their rights to good wages and working conditions - without risking violence and discrimination?

 

I look forward to an answer and hope that Rumpf will decide to be a leading company in both functional dance wear and social responsibility!

 

Sincerely,

 

Sabina Göransson


Inspireras gärna och skicka till företag som ni vill sätta press på!

Uppsala, Sweden

Av miljobloggen - 19 oktober 2009 21:17

Hej!


Åh, jag skäms verkligen att jag inte varit inloggad på nästan två månader! Har börjat en ny utbildning i Uppsala och har haft fullt upp med det! Men från och med nu ska jag försöka uppdatera lite då och då. På onsdag går jag på mitt första möte med Uppsala studentkårs miljögrupp och förhoppningsvis kommer jag att ha något att berätta om den! Eller om nåt annat! Tack också för kommentarerna och vad kul om jag lyckats utöka People Trees kundkrets! Tycker verkligen att det är ett riktigt reko företag och ett mycket bättre alternativ egentligen än ren bojkott eftersom det faktiskt främjar utvecklingen i fattiga länder!

Ovido - Quiz & Flashcards