Alla inlägg under juli 2009

Av miljobloggen - 28 juli 2009 18:50

Jag ska snart flytta till Uppsala och börja plugga vilket också innebär att jag ska flytta ihop med min kille och bli sambo! Det betyder att man måste kompromissa när det gäller vissa saker, och en sak jag måste kompromissa om är min vegetarianism.


Min kille äter helst kött varje dag, två gånger om dagen och jag äter helst inte kött alls (fast jag är ju så jäkla artig att det blir kött hos farmor och inte helt sällan fisk hos mamma). Men det blir ju så onödigt jobbigt att laga två sorters mat varje dag så min kille kom med ett förslag. Vegetariskt på vardagar och kött på helgen. Det kan jag stå ut med, för totalt så vinner ju djuren och miljön på den kompromissen. Och jag är så glad att det var han som kom med förslaget och inte jag! Tänk vilken uppoffring han gör dessutom! Han gillar inte ens grönsaker och bönor, hihi...


Det bästa är att han har tagit på sig att laga maten också! Jag gillar inte att laga mat men han hatar att diska så det blir min uppgift (jag kan tycka det är ganska rogivande faktiskt). Jag tror det kommer att funka alldeles utmärkt att bli sambo!


Hoppas att jag har inspirerat fler köttätar/vegetarianpar! Och ni köttätare: tänk på att det ofta är både hälsosammare och billigare med mer vegetariskt på tallriken!

Av miljobloggen - 14 juli 2009 16:42

Jag lånade en bok på biblioteket igår som hette Stora manualen när man flyttar hemifrån (ska flytta hemifrån i höst) och där läste jag bland annat att det var energisnålare att ha diskmaskin än att diska för hand. Det fick mig förstås att fundera eftersom jag länge hört hur mycket bättre det är för miljön med handdisk. När jag läste följande blogginlägg insåg jag att boken naturligtvis hade en ekonomisk prägel och det var alltså inte intressant hur mycket energi som gått åt vid tillverkningen. Läs gärna Elins inlägg. Tycker hon har uppmärksammat många aspekter av ämnet.


http://elins-tradgard.blogspot.com/2008/09/grnare-liv-p-ett-r-vecka-27-diskmaskin.html

Av miljobloggen - 9 juli 2009 21:51

Jag uppföljer redan nu mitt tidigare inlägg där jag pläderade för minskad konsumtion med att berätta om en rörelse som jag hörde talas om först nu ikväll: Friganrörelsen. Enligt Naturvårdsverket slänger matbutiker 1 miljon ton fullt dugliga livsmedel per år - något som "friganer" reagerat kraftigt mot genom att ta till vara på maten. Friganer tar alltså ätbar mat från matbutikernas sopcontainrar. En spännande idé som jag funderar på att själv anamma om min blivande sambo samtycker. Men jag menar, är man student är den ekonomiska aspekten också betydelsefull! (Fast hade jag kunnat hade jag hellre betalat lite extra pengar om det kunde minska mängden mat som slängs.)


Se reportaget om friganer och om livsmedelssvinnet på Aktuellt: http://svtplay.se/t/102534/aktuellt (9 juli 21:00)


Av miljobloggen - 9 juli 2009 11:06

Det fullkomligt öser ner ute. Jag läste i tidningen att regnväder ökar försäljningen i många affärer och en tjej som var intervjuad sa att hon självklart handlar mer kläder när det är dåligt väder "Det finns liksom inget annat att göra".


Jag kan räkna upp många saker, som dessutom är ganska trevliga:


  • Läs en bok
  • Laga en kanna varmt te och njut
  • Titta på film
  • Var konstnärlig och måla, sy, spela musik eller något annat
  • ...och gör allt sånt som du inte tar dig tid till att göra annars

Det är inga revolutionerande förslag men de tycks ha fallit i glömska. Nu när sommarrean är här verkar ännu fler ha svårt att komma ihåg andra sätt att ha roligt på än att shoppa. Själv är jag fortfarande lika äcklad av människors ha-begär och är övertygad om att masskonsumtionen är ett av de största hoten mot vår planet och mot alla varelser som bor på den inklusive oss själva! Vi utarmar jordens resurser och vi utarmar mängder av människor i fattiga länder som producerar våra billiga rea-varor under katastrofala arbetsförhållanden.


Att minska konsumtionen är det absolut enklaste och billigaste sättet att värna om vår miljö och att  konsumera "rätt" (eller rättvist) är det bästa sättet att värna om våra medmänniskor.

Ovido - Quiz & Flashcards