Alla inlägg under februari 2009

Av miljobloggen - 24 februari 2009 17:52

Det känns att våren närmar sig! Nog för att det fortfarande är kallt och att det är snö ute, till och med här nere på västkusten, men när solen redan är uppe när man vaknar fylls man med så mycket vårkänslor! På både ont och gott, tror jag.

Våren ger mig känslan av förnyelse och därmed en vilja att förnya mig själv. Att förnya min garderob… Jag är urless på mina kläder och skor! Jag, som i ett tidigare inlägg uppmanade folk att sluta konsumera, jag önskar att jag bara kunde gå in i vilken klädbutik som helst och handla några snygga, billiga t-shirts och byxor!

Jag vet många av mina väninnor som skulle säga att jag ”som redan är så duktig kan väl unna mig att köpa något billigt från H&M, för en gångs skull” men jag kan inte! Och det som hindrar mig är inte så mycket miljökonsekvenserna som det faktum att en annan människa med mycket sämre levnadsvillkor än jag, har slitit i en sweatshop bara för att jag ska få lite flyktig tillfredsställelse.

Ett alternativ skulle vara second hand, och det är definitivt något jag ska kolla in, men det är väldigt tidsödande att leta i andrahandsbutiker och när man väl hittat det man letar efter måste man kanske lägga ännu mer tid på att sy om eller laga. Ett annat alternativ är att köpa etiskt framställda plagg men de är oftast svåra att hitta om man inte letar på internet (och det är alltid en risk med passformen, storleken osv. om man beställer på internet), dessutom kostar det lite mycket för en students plånbok. Såna kläder är nämligen för det mesta ”designade”.

Jag tror det är pengarna som avgör om det blir second hand eller om jag väljer att skämma bort mig själv med något nytt. För er som har det bättre ställt kan jag rekommendera dessa sidor att förnya vårgarderoben på (de två sista har tyvärr bara damkläder men är välsorterade):

http://www.nigelsecostore.com/acatalog/Eco_clothing.html

http://butik.manniskohjalp.se/BizPart.aspx?tabId=1&catId=275&hotId=275

http://www.fashion-conscience.com/default.asp

http://www.equaclothing.com/acatalog/index1.html

  
Av miljobloggen - 9 februari 2009 15:13

Såg på Dokument inifrån om "miljöbilsfebern". Kan vara intressant att se om man vill få en överblick av vad som händer i transportsektorn på miljöfronten. Det kunde dock ha varit mindre splittrat, hade hellre sett en ordentlig redogörelse för vilken etanol som är bra (om det finns bra etanol) och varför, istället för att få en kort presentation av en mängd olika bränslen och biltyper m.m med slutsatsen att vi i framtiden kommer att driva våra bilar på många olika sätt. Känns inte som någon revolutionerande nyhet direkt. Hade gärna också sluppit den dramatiska musiken som spelade i bakgrunden till och från under hela programmet. Det kändes som samma typ av musik de brukar ha när det handlar om en flyktingfamilj som farit illa eller om ett ouppklarat mord. Det var lite smaklöst.


Men kolla gärna in programmet på svt play och säg vad ni tycker! http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran

Av miljobloggen - 1 februari 2009 10:24

Som det miljöfreak jag är, ser jag det som en självklarhet att inte slänga mina kläder innan de slits, men på senaste tiden har jag även gjort det till en vana att laga det som är trasigt och använda det igen. Det känns egentligen också ganska naturligt, en gång i tiden var det till och med normen för hur man skötte sina kläder.

Det senaste jag lagade var ett par skor. Sulorna var helt nedslitna och det läckte in, hälen var också utnött och skavde och skosnörena hade delat sig. Så jag lämnade in dem till skomakaren som fixade sulan för 220 kronor, sydde fast en skinnlapp som jag hade hemma i hälen och sydde ihop de delade skosnörena med några stygn – och voilà! Billigare än ett par nya skor och klart större tillfredsställelse!

Mitt nästa projekt är att brodera över en fläck som jag fått på min vita tröja. Tänkte gå till Röda korsets second hand först och se om de har lite gamla garner.

Ovido - Quiz & Flashcards